Ditt lokale bilverksted!

Bremser på bil – alt du trenger å vite

bremseskive

Bremser er den viktigste komponenten(e) på en bil – funker ikke de, så blir det vanskelig å kjøre bil. Få forståelse her for hvordan bremsene virker.

Alle er enige om at det det viktigste bilen gjør, det er å ha fremdrift. Men samtidig så kan vi vel alle si oss enige i at det faktisk er ennå viktigere at den kan STOPPE!

Og det er her bremsene kommer inn i bildet. Det er bremsene som for bilen til å stoppe eller gjøre nedbremsing av farten, eller retardasjon. Og dersom vi er enige i innledende avsnitt så kan vi vel trygt si at bremsene er den viktigste komponenten(e) på en bil

Vi ser daglig eksempler på dårlige bremser

Til tross for at bremsene er så viktige, så ser vi på bilverkstedene, daglig graverende eksempler på ekstremt dårlige bremser. Vi skulle tro at det å kunne bremse ned farten og kunne stoppe uten fare for liv og helse er viktigere en mye annet. Men vi som jobber på bilverkstedet ser ofte det stikk motsatte. Noen bileiere prioriterer annerledes. Hvorfor? Eneste svaret vi kan komme på er at man ikke helt skjønner omfanget av problemet, og betydningen av bremsene. Eller man tror verkstedet eller kontrollorganet overdriver eller. I så fall er det vi som ikke lykkes godt nok med vår kommunikasjon.

Ikke utsett medtrafikanter for fare

Noen tenker at dette fikser jeg selv, siden, når jeg får tid! Ikke lurt, «siden» er sikkert bra nok for rydde prosjektet i garagen, eller spa-vending av plenen. Men det er ikke bra nok for de som bruker bilen og våre medtrafikanter. Det er nemlig slik at vi utsetter de for fare også, helt uskyldige som de er. De kan være skolebarn på vei til skolen, eller fotgjengere som skal krysse en overgang.

Det er ikke sikkert at bremsene dine er så dårlige at du ikke for stoppet, men det kan tenkes at de er så svake at du har en betydelig forlenget bremselengde, eller en forsinket virkning. Så når du nærmer deg fotgjengerfeltet i lovlig hastighet, så klarer du allikevel ikke å stoppe i tide når barna, uten å se seg for, plutselig forandrer retning fra fortauet og krysser over veien. Det er ikke sikkert at du kjører de ned, kanskje du heller velger å treffe motgående bil på venstre side, eller skiltstolpen på høyre side. Uansett, så er det en dårlig situasjon ingen av oss vil havne i, aller minst foreldrene til de nevnte barna!

Men hva kan vi selv gjøre med det?

Vi ønsker:

  • Å heve din forståelse av hvordan bremsene virker og deres betydning.
  • Si noe om hvorfor bremser slites, får funksjonsfeil eller går i stykker
  • Fortelle deg hvordan du kan forebygge og oppdage bremsefeil

Fordi det er mange som lurer på: «Hvorfor er det så mye bremseproblemer i Norge?» og «Hvorfor må jeg reparere bremser så ofte?» Her kommer noen svar

Bremsesystemer.

La meg først få si at det i dag på person og varebil i hovedsak finnes 2 forskjellige bremsesystemer. Begge er hydrauliske og responderer på at du trykker på bremsepedalen. Unntaket er håndbremsen, eller parkeringsbrems. Denne har som oftest en mekanisk overføring av kraft. Du drar i spaken, den overføres til bremsene med en wire. Flere og flere biler får denne parkbrekk funksjonen med en elektrisk motor i stedet for wire, Da overføres det bare signal til en styreenhet som da låser bremsene på med en elektro motor. (her ser vi dessverre mye og kompliserte feil)

Her kommer forklaring på de 2 bremsesystemene. 

  • Skivebremser. Består av skiver som rotere med bilens hjul. Skiva stoppes av bremseklossene som presses mot skiva fra begge sider av en hydraulisk pumpe som kalles calipre. (kan sammenlignes med en tang som sitter over skiva og klemmer på den) Ditt trykk på bremsepedalen generere et hydraulisk trykk som overføres via bremsevæsken i tette rør og ledes til caliprene. De presser så klossene på skiva. Og bilen stopper. Dette systemet brukes foran og bak og er veldig vanlige, og lette å reparere. Men er dessverre utsatt for rust.
  • Trommelbremser. I stedet for skive så er et her en lukket trommel som roterer med hjulet rundt en stiv aksel. På akselen, inne i trommelen, sitter det sko med nesten samme diameter som trommelen. Når man vil bremse så skjer det samme her med overføring av hydraulisk kraft fra bremsepedalen, men her sitter det da en sylinder som presser skoene mot innersiden av trommelen og dermed bremser den ned. I dag benyttes dette systemet stor sett på bak på bilen.

Slitedel

Vi må ikke glemme at bremser er slitedeler, og bremseskiver og klosser må man forvente og bytte ut flere ganger i løpet av bilens levetid. I tillegg så har også andre deler som overføringer, wirer og hydraulikk delene en begrenset levetid. Men hvorfor slites disse delene? Jo, bremsene bremser eller stopper bilen med friksjon. Friksjonen oppstår når bremseklossen ved hjelp av et hydraulisk trykk som genereres av ditt trykk på bremsepedalen, presser klossene mot bremseskiven som roterer med hjulet. Det vil da oppstå friksjon, og friksjonen vil bremses ned skiva, og dermed hjulene. Denne friksjonen sliter på bremsebelegget (friksjonsbelegget) som er en del av bremseklossen. Motparten (bremseskiven) slites også, men i mindre grad. Men hvordan kan vi redusere slitasjen og forlenge livet til bremsedelene?

Hvordan redusere slitasjen. Her er det et naturlig råd: Kjører man pent og forsiktig og planlegger sin fremferd i trafikken, ja da bremser man mindre og mere forsiktig. Dersom man kjører hardt, aggressivt og impulsivt så bremser man mere. Og dette betyr mye mere slitasje.

Uansett, bremser er viktig, så er det spørsmål du lurer på, lyder eller lukt du opplever – Ta kontakt med oss og bestill time for konsultasjon – bilen din vil takke deg!